Monday, October 24, 2011

Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: Howard Jones - New Song

Musiikkisarjani trilogiakokonaisuudessa on nyt vuorossa kolmas ja viimeinen osa, joka täydentää kokonaiskuvan ongelmanratkaisujen kannalta tärkeiden asenteiden ja metodien esittelyllä! Edelliset osat (Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: ABC - How To Be A Millionaire? ja Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: The Sisters of Mercy - Lucretia, My Reflection) keskittyivät kuvaamaan lähinnä nykylännen ahdingon aiheuttaneita ongelmia ja niiden synnyttämiä negatiivisia tunteita ja ilmenemismuotojen etenemistä.

Sen sijaan harkittuna loppukaneettina tässä esiteltävä biisi esittää juurikin sisältöä siihen, miten tuollaisia ongelmia ja niiden aiheuttamia vaikutuksia tulee kohdata rakentavasti ja millä tavalla luoda niille optimistista vastavoimaa. Itse asiassa ko. biisin sisältö on niin tarkka ja mietitty kokoelma neuvoja tätä varten, että sitä voidaan pitää parhaimpiin kuuluvana asennetäsmäaseena oikeastaan minkälaisen tahansa kulttuurin rapautumisen vastaisessa taistelussa ulottuen olemisen suorastaan jopa kaikille tasoille ja ilmenemismuotoihin! Kuulostaako ihmeelliseltä?...

Hämmästyin tosi positiivisesti tästä asiasta itsekin, kun palasin tämän biisin pariin muutaman vuoden tauon jälkeen nyt opittuani maailman menosta paljon oleellista. Kyseessähän on siis Howard Jonesin debyyttisinglen biisi New Song vuodelta 1983. Ennen biisin sisältökatsausta kerron taas vähän itse artistista: Howard Jones tuli esille ja menestyi samaan aikaan toisen melko samantyylistä syntikkapoppia poprock ja singer-songwriter -mausteilla esittäneen Nik Kershaw'n kanssa. Molempien huippumenestys osui vuosien 1983 ja 1985 väliseen seutuun ja tavallaan he kilpailivatkin teinityttöjen keskuudessa tuon ajan suosituimman mieslaulajan tittelistä; muistan tämän "kaksintaistelun" oikein hyvin itsekin, kun aktivoiduin juuri tuon ajan kuluessa suureksi popmusiikin ystäväksi ja tykkäsinkin paljon monista molempien herrojen biiseistä.

Howard Jones oli kaksikosta se, joka omasi eniten ideaalista yhteiskunnallispoliittista sisältöä biiseissään. Jotkin hänen biisinsä olivat jopa hyvin suorasukaisia tässä mielessä, mutta hyvällä maulla ja hyvin terävä-älyisesti koostettuja, kuten juuri tämä esiteltävä biisi New Song. Ko. biisi oli heti jättimenestys Britanniassa sijoittuen singlelistan sijalle 3 ja se on osa sekä kriitikoiden että ostavan yleisön suursuosikiksi vuonna 1984 kohonnutta miehen debyyttialbumia Human's Lib, jossa on huomattava osan kappaleista olevan William Bryantin sanoittamia. Tämä New Song on tosin kokonaan H. Jonesin käsialaa. Albumin teemana on kuitenkin kauttaaltaan nimensä mukaisesti "ihmisten vapautus" erilaisten negatiivisten ja haitallisten asioiden, ajatusten, yhteiskunnan ilmiöiden ja sosiaalisten ongelmien kahleista. Hyvin syvällinen, ajatuksia herättävä sekä tunteellinenkin albumi on kyseessä.

Tuossa H. Jonesia kuvaavassa wikipedia-artikkelissa kerrotaankin kenties osuvasti: "His music merged the technology intensive sound of new wave with the cheery optimism of hippies and late 1960s pop."... Toisaalta "hippi-idealistiksi" luonnehtiminen voidaan käsittää myös vääristävänä ja jopa halventavanakin lokeroimisena, jossa vaikeiden yhteiskunnallispoliittisten ja sosiaalisten ongelmien ratkaisuesityksiä ja radikaaliakin optimismiasennetta siihen liittyen halutaan tarkoituksella vähätellä ja siirtää piiloon. Valitettavan tuttua toimintaa nykymaailmassa.

Tällaisesta lokeroimisesta huolimatta Human's Lib -albumi oli siis valtaisa menestys itse asiassa molemmin puolin Atlanttia ja se sisälsi myös nämä hittisinkut; What Is Love (Video), Hide And Seek (Video) ja Pearl In The Shell (Video). Nykyään on kuitenkin kauheaa ajatella sitä, kuinka tällaista H. Jonesin kaltaista hyväsydämistä artistia ei voi enää kuvitellakaan tämän hetken valtavirtapopin kirkkaimpiin valokeiloihin... Howard Jones itse asiassa on jatkanut musiikin tekemistä ja keikkailua tähän päivään saakka, mutta siis jo pitkään ilman kaupallista menestystä jääden nostalgia-artistin asemaan.

Itse New Song -biisi on siis paljon puhuvasti suorastaan poliittinen ohjelmanjulistus yleistä maailmanparantamista ja sen mukaista aktivismia - vallankumousta varten. Jopa niin selkeästi, että otankin noista biisilyriikoista seuraavaksi alle suorina suomennettuina lainauksina H. Jonesin teesit:

1. Älä tule huijatuksi siitä, mitä näet!
2. Älä tule huijatuksi siitä, mitä kuulet!
3. Ota haaste / haasteet vastaan sydämeesi - sydämesi asiaksi!
4. Kyseenalaista valmiiksi muokattuja / valmiiseen muottiin valettuja ideoita!
5. Sano hyvästit pitkäaikaisille peloille!
6. Älä murru / pimahda!
7. Taivuta aivojasi; eli laajenna tietoisuuttasi!
8. Näe molemmat puolet asioista!
9. Heitä pois henkiset kahleesi!

Lisäksi H. Jones mainostaa biisissä hyvällä tavalla sekä suoraselkäisen nöyrää että rohkean edistyksellistä asennetta:

1. En halua olla "trendikäs ja makee"!
2. En halua pelata sääntöjen mukaan!
3. En halua olla "muutamien kyynikkojen" peukalon alla!
4. En halua olla "tuhoryhmän" alistama!

Kerrassaan erinomaiset listaukset ja allekirjoitan niistä molemmista jokaisen kohdan ilomielin ja vakaan päättäväisenä! :) Nykyisessä maailman tilanteessa tällaisten neuvojen ja asenneideaalien käyttö on hyvin tärkeää laajalla rintamalla! Kuinkakohan hyvin entiset / vanhat H. Jones -fanit muistavat ottaneensa näistä oppia...?

Itse biisin musiikkivideosta myös muutama sana: Biisin sanomaa tähdennetään kolmen eri miljöön kautta, joiden puitteissa Howard Jones innostavasti ja positiivisesti elävöittäen agiteeraa viestiään ihmisjoukoille. Nämä ovat tehtaaseen sijoittuva työpaikkamiljöö (Itsensä toteuttaminen yhteiskunnan hyväksi), joukkoliikennemiljöö metroasemalla (Ideoiden ja materian luova liikkuvuus) ja koulumiljöö (Ihmiseksi oppiminen). Nämä miljöövalinnat ovat erittäin merkittävät juuri siksi, että ne symboloivat niitä ihmisenä olemisen tiloja, joissa ilmenee herkimmin minkä tahansa tyrannian ehdollistavat ja alistavat vaikutukset. Niinpä biisin sanoman mukaan H. Jones "vapauttaa" näissä miljöissä ihmisiä ennakkoluuloistaan, ehdollistumisistaan ja ongelmistaan haastamalla ajattelemaan ja toimimaan "toisella tavalla"... Menossa on mukana H. Jonesin kanssa alkuaikojen keikoillaankin nähty pantomiimihahmo symboloimassa tyranniatietoisuuden kahlitsemaa ihmistä.

Biisin optimistisen sävyn mukaan videon lopussa saavutetaankin sitten lopullinen ja euforisen vapauttava astuminen iloisena ja innokkaana valaistumisen tielle, jota symboloi ihmisjoukon juokseminen kohti auringonnousua. Vaikutelmaa ko. kohdassa voimistaa vielä biisissä olevan upean syntsasooloriffin kupliva, nostattava ja keimaileva kauneus. Itse asiassa ko. riffi lukeutuukin ainakin top 5:n joukkoon 80 -luvulla luotujen syntsariffien parhaimmistossa!...

Vielä yksityiskohtahuomio videosta: Katsokaapa koulun luokkahuonekohtauksessa opettajan pään taakse liitutaululle: Eikös siellä vaikutakin vain olevan globalistieliitin eli Illuminatin valtaa symboloiva jonkinlainen pyramidi kaikennäkevän silmänsä kera? ...Koululaitoksestahan tiedämmekin jo sen, kuinka tämän lännen valtaeliitin tahtoa on kanavoitu ja kanavoidaan myös hyväuskoisten opettajienkin kautta syöttämällä järjestelmään propagandisoitua ja aivopesullista tietoa jaettavaksi lapsille ja nuorille...

Tähän musiikkisarjan osaan on hyvä päättää tämä trilogiaideani, jossa siis kolme elementtiä on nyt tullut taiteen keinoin esiteltyä omaksuttaviksi: Palaset lännen ongelmien luonteista (Mikä se on), niiden aiheuttamia vaikutuksia - seurauksia (Mitä se tekee) ja niiden takia tarvittaviin ongelmanratkaisuihin sisällytettävän asenteen ja idealismin tarpeellisuutta (Kuinka "siihen" vastataan)!...

Meille jokaisellehan on vaikeaa kohdata tällaisia hurjia asioita maailmantilanteesta ja sen luonteesta. On siis selvää, että niiden kohtaaminen on välillä suututtavaa ja muullakin tavoin negatiivista ja torjuvaa mieleemme aiheuttavaa ja siksi on hyvä muistaa suurimmassakin ahdingossa toivon ja mahdollisuuksien kipinät. Toisaalta on myös hyvin tervettä, että pahuuteen reagoidaan välillä reippaasti suuttumallakin! Se vasta olisikin hyvin hyvin huolestuttavaa, jos tässäkin blogissa kuvatunlaiset pahuuden muodot eivät herättäisikään mitään tunteita! ...Tai niitä ei suostuisi yhtään kohtaamaan ja käsittelemään mm. pelosta, mukavuuden halusta, välinpitämättömyydestä tms. kyseenalaisesta syystä... Tai varsinkin erittäin tahallisista syistä --> Sekin on nimittäin totta, että maailmassa on myös läpeensä pahoja ihmisiä ja sen todella olen huomannut näissä tutkimuksissani!

Lopuksi vielä mainintaa parista muustakin tuon Human's Lib -albumin biisistä, jotka soveltuvat myös erittäin hyvin ns. taustamusiikiksi ja opiskeltavaksi vallankumoukselle tätä kulttuurillista rapautumista vastaan, missä pankkiirioligarkkiset ja muut möröt ovat vielä saaneet mellastaa lähes rajoituksitta ;) Nimittäin biisit: Natural (Ääniraita) ja Conditioning (Ääniraita)! Niihin saatte itse etsiä lyriikat, mutta mainittakoon tämä; ensimmäinen haastaa kuulijan ajattelemaan laajemmin ja ns. laatikon ulkopuoleltakin ja jälkimmäinen osoittaa sitä, kuinka meitä ehdollistetaan kuvittelemaan itseämme ja maailmaamme kenties hyvinkin vääristävästi... ;) Erittäin hyvin nämäkin biisit paljastavat siis Howard Jonesin ja sanoittaja William Bryantin olleen hyvin valveutuneita jo tuolloin! Sitten enää New Song -biisin musiikkivideolinkki ja lyriikat -->


Howard Jones - New Song (Video)

Lyriikat:

"I've been waiting for so long
To come here now and sing this song
Don't be fooled by what you see
Don't be fooled by what you hear

This is a song to all my friends
They take the challenge to their hearts
Challenging preconceived ideas
Saying goodbye to long standing fears

Don't crack up
Bend your brain
See both sides
Throw off your mental chains

I don't wanna be hip and cool
I don't wanna play by the rules
Not under the thumb of the cynical few
Or laden down by the doom crew".

PS.: Säkeistöjä toistetaan pariin kertaan biisin mukaan.

No comments: