Thursday, March 24, 2011

Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: The Human League - The Lebanon

Maailmalla valitettavan uhkaavana kehittyvät sotaisat vaiheet ovat tällä kertaa surullisena aiheena musiikkisarjani maailman tilanteen kuvaamisessa. Monesta eri sota-aiheisesta ja nimenomaan sodan vastaisista biiseistä valikoitui nyt tämä The Human Leaguen hittibiisi The Lebanon vuodelta 1984. Se onkin täsmällisen kuvaava nimenomaan Lähi-Idän ja sen lähialueiden jo suorastaan 100 vuotta jatkuneiden levottomuuksien suhteen! Biisin lyriikat ovat nimittäin saaneet inspiraationsa hyvin suoraan vuoden 1982 Libanonin sodasta ja ylipäätäänkin Lähi-Idän jatkuvista levottomuuksista.

NWO -tutkimuksissamme olemme jo toki ymmärtäneet, että Lähi-Idän epävakauttamisessa erittäin suuressa osassa ovat olleet nimenomaan länsivallat (Brittiläinen imperiumi) Israelin avustuksella ja varsin tarkka alku tällaisille tahallisillekin toimille voidaan nähdä vuoden 1916 Sykes-Picot -sopimuksen muodostamisen pohjilta. Lainaus tuosta wikipedia-artikkelista: "The Sykes–Picot Agreement of 1916 was a secret agreement between the governments of the UK and France,[1] with the assent of Imperial Russia, defining their respective spheres of influence and control in Western Asia after the expected downfall of the Ottoman Empire during World War I. It effectively divided the Arab provinces of the Ottoman Empire outside the Arabian peninsula into areas of future British and French control or influence.".

Tämä Ranskan ja eritoten Britannian (Länsivaltojen eli Brittiläisen imperiumin) hallinta alueella vaikuttaa edelleenkin nimenomaan Israelin kautta ja siinä tyypillinen hajoita ja hallitse -manipulaatio sekä kaaoksesta järjestys -tyrannia on ilmentynyt monella tavalla jo 1900 -luvun alusta saakka erilaisine levottomuuksineen ja sotineen sekä valtioiden muokkauksineen. Viimeisen n. 20 vuoden aikanahan alueella on käyty nimenomaan länsivaltojen eli Brittiläisen imperiumin sponsoroimia ja manipuloimia sotia päätyökalunaan kriittisissä paikoissa Yhdysvaltain armeija; Irak, Afganistan ja nyt dramaattisesti laajennetummin Libya ja oikeastaan koko tienoo sekä osallisena Euroopankin asevoimia!

Tämän takia onkin täysin sopivaa soveltaa tuohon The Lebanon biisin nimeen myös noita muita maita (Afganistan, Irak ja Libya... Kohta Iran?...); biisi kuvaisi jokaisen kohdalla aivan hyvin kulloistakin tilannetta, vaikka vaihtaisi jokaisen The Lebanon -sanan tilalle Irakin, Afganistanin tai Libyan tai..... Tämän lyriikoiden sisältö ei tosin suoraan kerro kuka ko. sodan syyllinen olisi, mutta hyvin johdattelevasti ja sodan tuomitsevasti lyriikka tähdentää --> "Kuka muka sodan voisi voittaa sotilaiden mentyä?". Sekö, joka saa alueen hallintaansa; onko se alueen kansalaiset vai ko. imperiumi, jonka nukketyranni saa alueen valtaansa...!? Niinpä! Sodassa ei lopulta ole oikeastaan voittajia (Ei viime kädessä edes globaali eliitti) ja kansalaiset häviävät aina eniten.

Biisi on lyriikoiltaan kokonaisuudessaan sodan yhteiskunnallista ja sosiaalista kauheutta kritisoivasti kuvaava ja biisin tämä sisältö on haluttu tuoda musiikkivideossa suhteellisen koruttomasti esille, sillä video on muotoiltu "vain" pelkän konsertin live-esityksen muotoon. Muutoin itse biisistä vähän knoppitietoutta; se oli The Human Leaguen suosituimman inkarnaation toisen albumin Hysteria ensimmäinen singlelohkaisu. Sekä albumi että ko. biisi olivat heikompia menestyksiä kuin bändin edellinen uraauurtava ja huippusuosittu Dare -albumi vuodelta 1981 ja sen monet singlehitit kruununaan ykköshitti "Don't You Want Me?". Sekä Hysteria että The Lebanon pääsivät kuitenkin top 10 listoille ainakin Britanniassa.

Syynä menestyksen laskuun olivat varmaankin osaltaan bändin aikaisempaa radikaalimpi poliittinen ote nimenomaan tässä biisissä kavahduttaen kuulijoita, joskin bändin aikaisempi alkuperäinen inkarnaatio (Jossa olivat vielä mukana perustajajäsenet Martyn Ware ja Ian Graig Marsh) vuosina 1977 - 80 oli myös yhteiskuntakriittinen lyriikoissaan. Tyylillisenä syynä suosion laskuun saattoi olla myös bändin aikaisempaa kitaravetoisempi pop ainakin tässä The Lebanon -biisissä, joka heijastelee toisaalta tuon vuoden syntsapopaallon jälkimainingeissa noussutta kitarapopin uutta tulemista; mm. The Smiths, Big Country, U2 ja jossain määrin myös Simple Minds albumillaan Sparkle in the Rain.

Kaikki The Human League -fanit eivät ilmeisesti täysin tykänneet kitaroista bändin uudessa soundissa, koska bändihän on alunperin tunnettu nimenomaan puhtaasta ja selkeästä syntesoijasoundistaan, missä yhdellä tavalla bändin ensimmäinen inkarnaatio esitteli sitä avantgardistisesti ja minimaalisesti ja toinen inkarnaatio tuolla Dare -albumilla puolestaan keimailevan ja dramaattisen pophileisesti aloittaen suorastaan ns. lähes yksin käsin syntsapopin megasuosion vuosiksi 1981 - 85. Itselleni tämä The Lebanon -biisi on silti itse asiassa oikein mahtava ja upea ihan vain musiikillisestikin; eräänlainen risteytys vaikkapa U2, Duran Durania ja Kraftwerkia :)

En enempää jatka tästä biisistä ja bändistä tällä kertaa, mutta muistettakoon vielä, että The Human League jatkaa elämäänsä vielä tänäänkin ja heiltä onkin ilmestynyt aivan äsken tässä kuussa uusi albumi nimeltään Credo. Sen suosio näyttäisi jäävän kuitenkin hyvin heikoksi huolimatta viime vuosien 80 -luvun musiikin monipuolisesta uudesta suosiosta noin muutoin... Lopuksi: Saattaa olla, että tämä musiikkisarjani jatkuu yhä sodan vastaisten biisien kera maailman tilanteen takia...


The Human League - The Lebanon (Video)

Lyriikat:

"She dreams of nineteen sixty-nine
Before the soldiers came
The life was cheap on bread and wine
And sharing meant no shame
She is awakened by the screams
Of rockets flying from nearby
And scared she clings onto her dreams
To beat the fear that she might die

And who will have won
When the soldiers have gone
From the Lebanon
The Lebanon

Before he leaves the camp he stops
He scans the world outside
And where there used to be some shops
Is where the snipers sometimes hide
He left his home the week before
He thought he'd be like the police
But now he finds he is at war
"Weren't we supposed to keep the peace"

And who will have won
When the soldiers have gone
From the Lebanon
The Lebanon
The Lebanon
From the Lebanon

I must be dreaming
It can't be true
I must be dreaming
It can't be true

And who will have won
When the soldiers have gone?
From the Lebanon
The Lebanon
The Lebanon
From the Lebanon".

No comments: