Friday, January 14, 2011

Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: Erasure - Chorus

Mielessäni on jo pitkä lista biisejä, joita aion tulevaisuudessa sisällyttää tähän musiikkisarjaani, mutta tämänkertainen Erasuren biisi Chorus vuodelta 1991 ei oikeastaan voisi olla nyt ajankohtaisempi! Biisi kiteyttää erinomaisesti tämän hetken maailman tilannetta sekä keskuspankkikartellin aiheuttaman ekonomisen ja poliittisen megakriisin että luonnonkatastrofien keskellä. Käynkin nyt tässä läpi tätä paljon puhuvaa taideteosta.

Erasuresta kerroin jo viime kesänä tässä musiikkisarjani osassa (Brittiläisen imperiumin ikeen alla syntynyttä popmusiikkia: Erasure - It Doesn't Have To Be), mutta sanottakoon tähän biisiinsä liittyen seuraavaa: Chorus on duon isoimpia hittejä ja kesällä 1991 se oli mm. Britanniassa singlelistan kolmantena. Ko. kesä muistetaan kuitenkin parhaiten Bryan Adamsin ennätyshitistä Everything I Do (I Do It For You). Itse olin aloittanut silloin kesän alussa armeijan harmaissa ryynäämisen ja muistan hyvin tutustuneeni Chorus -biisiin ensimmäisellä viikonloppuvapaallani. Biisi löytyy Erasuren myöhemmin ko. vuoden syksynä ilmestyneeltä viidenneltä albumiltaan myöskin nimeltään Chorus, jossa duolle ominainen vahvamelodisuus ja Vince Clarken syntesoijavelhous saavuttivat joidenkin kriitikoiden mielestä lakipisteensä (Toiseksi duon lakipisteeksi on sanottu heidän vuoden 1988 albumiaan The Innocents).

Tämän vuoden alussa tuon Chorus -biisin ajankohtaisuus tuli mieleeni välittömästi, kun ne eläinten massakuolemauutiset saavuttivat korvani ja silmäni (Juttuni aiheesta; Alustava kooste tutkimiseen viime päivien eläinten globaalissa massakuolemaepisodissa (Päivitys!) ja Pohdintaa viime aikojen eläinten massakuolemaepisodin syistä). Biisin kertosäehän ottaa kantaa juuri luonnon tuhoutumiseen tässä ihmiskulttuurin nykyversion kourissa. Muistan lukeneeni, että biisin aihe tuli duolle mieleen juurikin vuoden 1991 alun Irakin sodasta, missä mm. öljylähteitä sytytettiin tuleen ja siitä syntyi myös valtava ekokatastrofi alueella. Traagista on nyt se, että sama kertosäe kuvaa edelleenkin hurjana etenevää eläinkuolemasumaa, jonka voimme havaita tästä jatkuvasti päivittyvästä Google Maps -esityksestä. Tosin tälläkin hetkellä epäilys kuolemasumassa kohdistuu edelleen ihmisvaikutuksen lisäksi johonkin ns. luonnolliseenkin vaikutukseen, ehkä jopa ulkoavaruudesta alkaen...

Biisin muut lyriikat kuvaavat laajemmin maailmamme huonoa tilaa: Kaksi ensimmäistä värssyä kertovat maailmasta, jossa yhtäältä yritämme välttää "pimeyttä" eli pahaa kohdistamalla energiaa unelmointiin, mutta samalla olemme koko ajan vaarassa joutua "vehkeilyinemme" ja "kotishoppailumme" eli mukavuudenhalun ja nyky-yhteiskunnan elämisen helppouden turrutuksessamme suureen tuntemattomuuteen pahuuden syövereihin. Voimme siinä helposti kuvitella, löytävämme "aarteen luiden seasta", mutta sehän onkin lopulta vain harhaa. Juuri sitä samaa harhaa, missä tämä kuvattu keskuspankkikartellin ylläpitämä rahanvaltamaailmankuva uskottelee meille --> Nykyinen talousjärjestelmä ja siihen liittyvä rapautuvan kulttuurin ja olemisen taakka muka toisi sen "aarteen" eli siis rahan itseisarvon tuoman "maineen" ja "vallan" meidän parhaaksi. Se johtaa kuitenkin vain ojasta vielä pahempaan allikkoon ja "saamme veitsestä käteemme". Biisin kahdessa väliosassa sen sijaan haaveillaan paremmasta ajasta, jolloin "kukaan ei huijaa", "kellot soivat" ja "linnut laulavat"...

Biisin musiikkivideo suorastaan vilisee hyvän ja pahan välisen taistelun symboliikkaa ja taustoittaa täten biisin sanomaa erinomaisesti. Kolmena päämiljöönä videolla on keltaisena kukkiva rypsipelto; kuvaa paratiisia (Hyvyyttä), surrealistisen värinen autio ja kivinen merenranta; kuvaa helvettiä (Pahuutta) ja vääristyneet muodot omaava huone eli ihmisen ko. huonontunut elinpiiri, jonne tuo pahuus pyrkii valtaamaan lisää aluettaan tuoden monta kummallista ja uhkaavaa ilmiötä mukanaan; valot vilkkuvat, liedellä kattila kiehuu yli ja lopuksi tulee jopa sananmukaisesti helvetillistä lunta tupaan.

Duo esittää videolla eri roolihahmoja, missä laulaja Andy Bell on ns. tavallinen rivikansalaishahmo farkkuhaalareissaan ihmetellen ja pohtien ko. kummallista ja uhkaavaa menoa hyvän ja pahan taistelussa. Kosketinsoittaja Vince Clarke puolestaan esittää paholaista / Saatanaa, jota korostetaan videolla hänen hahmonsa värimaailman pitämisenä harmaana - ruskeana kontrastoiden muuta värikästä maailmaa. Lisäksi hän soittaa kummallisen näköistä syntetisaattorikaksoistornia ja sätkii soittaessaan kuin syvän hulluuskohtauksen saanut. Tämä "helvetinkonetta" symboloiva soitinarsenaali onkin symbolimerkitykseltään melkoinen, kuten tiedämme --> WTC -isku New Yorkiin 10 vuotta tätä videota myöhemmin ja kaksoistornin okkultistinen merkitys Illuminatin numerologia- ja symbolisysteemeissä; Jordan Maxwellin sivusto tarjoaa selityksiä.

Videolla on myös valikoima nopeita välähdyksiä, joiden symboliarvo on selitettävissä helposti näin:

Kerrostäytekakun läpi painetaan iso veitsi, jonka taustalla tapahtuu sienipilvimäinen räjähdys --> Sota ja väkivalta on kaiken hyvän tuhoavaa.

Andy Bell (rivikansalaishahmo) tuo kirjan muotoon laitetut kätensä lähemmäksi kasvojaan, mikä tuo käsistä loistavan valon kasvoille --> Tietoa on kartutettava pahuuden (Pimeys) voittamiseksi hyvyydellä (Valo); voi myös symboloida Raamattua ja sen opettelua.

Duon jäsenten pelkät päät uhkaavat joutua sinisen veden valtaan --> Pahuus yrittää sumuttaa päämme väärällä ja harhaanjohtavalla tiedolla.

Ns. puhelin- / informaatiokojeeseen johtavat sähköjohdot katkaistaan veitsellä --> Oikean informaation kulkua pyritään rajoittamaan ko. pahuuden toimesta.

Kelloja käyvä huone kääntyy ylösalaisin, jossa ko. "rivikansalainen" ja "paholainen" seisovat --> Aika alkaa käydä vähiin maailman kääntämiseksi pahasta hyvään.

"Rivikansalainen" ja "paholainen" hyppäävät samaan aikaan pöydälle, jossa on syntikalta näyttävä kone --> Taistelu hyvän ja pahan välillä on myös informaatio- ja teknologiasotaa samalla taisteluareenalla.

Paholaishahmo vetää kämmenensä kasvojensa sivusta taakse --> Paholainen pyrkii pesemään kasvonsa ja naamioitumaan esittämällä toista kuin onkaan; susi lampaan vaatteissa - paha hyvänä.

Palavaa kynttilää pitävä rivikansalaishahmo kertaantuu isoksi joukoksi --> Pahan voittaminen on kiinni joukkovoimasta; meitä valoa kantavia pimeyden karkottajia on paljon enemmän kuin eliitin pimeyttä! Tätä biisin nimikin kuvaa; Chorus = kuoro = joukko valmiina ko. taisteluun.

Rivikansalaishahmo puhaltaa voikukan siemenet lentoon --> Hyvyyden "siementä" on levitettävä ja kylvettävä vastavoimana pahuudelle.

Rivikansalaishahmo laulaa antiikkisen lyyrasoittimen läpi silmät uneksivasti kiinni --> Ajatuksemme on kyllästettävä ikiaikaisen ylevillä hyvyyden teeseillä, ideoilla ja visioilla vastavoimana pahuudelle; tuttua jo antiikissa.

Juonellisesti biisin ja videon alku pistää heti hälytyskellot soimaan --> Musiikillisesti biisin introna on hälytyssireeniä simuloiva hälyääni ja videossa on samalla kuva keikkuvasta ko. pahuuden maailmasta; hälytys meille estää maailman kaatuminen pahuuden vallassa. Seuraavana ko. taistelupari eli Erasuren duo nousee merestä kuvaten kuin alkumerestä nousevaa ikiaikaista hyvän ja pahan välistä dilemmaa tarinan alkuna. Tarinan mittaan rypsipelto- (Paratiisi - hyvyys) ja karun surrealistista kivikkorantamaisemaa (Helvetti - pahuus) näytetään vuorotellen; katsojalla on lopulta vapaan tahdon takia valta valita puolensa - Joskin biisi tarjoaa eväät oikean valinnan tekemiseen suorasukaisin ym. vihjein tarinan aikana...

Selvää on tietenkin se, että itse valitsen "rypsipellon" ja nyt yli kaksi vuotta NWO -asioita tutkittuani olenkin hämmästynyt, kuinka näissä esille tuomissani eri biiseissä on niin selvää kieltä ja symboliikkaa tästä maailman tilanteestamme mm. varoituksina pahuudesta hyvyyden valitsemiseksi. Tämäkin Chorus -biisi on niin selvästi tehty juuri tuollaiseksi viestiksi yllä kuvaamani tapaan, että en epäile yhtään koko biisin ja videon tekijätiimin olleen jo tuolloin kristallinkirkkaalla tahto- ja tavoitemielellä tekemässä siitä juuri sellaista. Erasure paljastuu siis tämänkin kautta myös hyvin tiedostavaksi ja vahvaksi yhteiskunnalliseksi kommentoijaksi. Lopuksi jääkin enää tuttuun tyyliin linkittää ko. musiikkivideoon ja laittaa biisilyriikat esille -->


Erasure - Chorus (Video)

Lyriikat:

"Go ahead with your dreaming
For what it's worth
Or you'll be stricken bound
Kicking up dirt
For when it's dark
You never know what the night it may bring

Go ahead with your scheming
And shop at home
You'll find treasure
While cooking up bones
But the knife is sharp
You'd better watch that you don't cut your hands

[Chorus] And they covered up the sun
Until the birds had flown away
And the fishes in the sea
Had gone to sleep

- Alkuvärssyjä ja kertosäettä toistetaan -

Holy moses our hearts are screaming
Souls are lifting only dreaming
We'll be waiting some are praying
For a time when no one's cheating

The sunlight rising over the horizon
Just a distant memory the dawn chorus
Birds singing bells ringing
In our hearts in our minds...".

No comments: